A nimfk elssorban a termkenysg megszemlyesti. Alakjaik a termszet minden terlett t-, s tszvik. Kiemelt ktdsk a vizekhez, forrsokhoz s folykhoz az let folytonossgt, a ml idt jelkpezi.
A vz – termkenyt er: a forrs kifejezi a keletkezst, a szletst; a foly az lland vltozst; az cen a felolddst, a megsemmislst. A nimfk a n letnek els szakaszt, annak „fehr aspektus”ait hordozzk. A fiatalsg s az rk szpsg megtestesti, „szzek”, mr nem lnyok, de mg nem anyk. Ezt a idszakot az un. „vrs korszak” az anyasg kveti, majd a „fekete korszak” az regsg.
A nimfk alakja jval rgebbi, jval sibb, mint a klasszikus antik kor, kultuszuk gykerei a smnizmusban keresendk – a helyek, a nvnyek s az llatok megtesteslsei – elemi lnyek.

A grg nimfk vltozatos tjak s vidkek szellemalakjai voltak, nem ms mint a latin genius loci, azaz a hely szelleme. (Kultuszuk npszersgt leginkbb a bonyolult Arethusza mtosz pldzza.) A grg kultrn nevelkedett latin kltk verseiben a nimfk helln sokoldalsga elmosdott s alakjaik keveredtek a hazai forrs- s folyamistensgekvel (Juturna, Egeria, Cavmentis, Fontus). Mindezt tovbb erstette, hogy a Lymphakat (eredetileg Lumpae) az sitliai hagyomnyok vz-istennit nevk vletlen egyezsge alapjn, a grg nimfkkal azonostottk. A klasszicizl rmai kltszet hatsra a vidki emberek kztt, a forrsok, barlangok, sziklahasadkok krnykn kiteljesedett a nimfa kultusz. Ugyanakkor a Rmai Birodalom tanult osztlyai krben betlttt szerepk fokozatosan cskkent s majdnem kizrlagosan a vzi elemek istensgeiknt jelentek meg. |